CB radio

Občanské radiostanice (CB radiostanice), jsou radiostanice, pracující v celosvětově uznávaném a používaném občanském pásmu 27 MHz. Toto pásmo je otevřené a přístupné každému (fyzické i právnické osobě), kdo vlastní potřebný přijímač a vysílač. Slouží ke komunikaci při všech oblastech lidské činnosti, ale především je určeno pro využití ve volném čase pro zábavu a pro kamionovou dopravu.

V České republice (a ve většině evropských států) není zapotřebí k využívání CB pásma žádné zkoušky, žádné povolení, žádné poplatky, pouze zakoupit homologovanou radiostanici a vysílat. Podmínky provozu na CB pásmu upravil Český telekomunikační úřad ve všeobecném oprávnění k využívání rádiových kmitočtů a k provozování občanských radiostanic v pásmu 27 MHz.

CB radiostanice jsou dnes u nás velmi rozšířené a patří k velmi oblíbeným koníčkům, zejména pro možnost využití při práci a možnost navazování spojení s různými zajímavými lidmi.

Všechny občanské radiostanice v naší nabídce mohou komunikovat s jinými za předpokladu použití stejné modulace a stejného kanálu. Uživatelům nejsou kanály přidělovány, je na nich, jaký kanál si pro svou potřebu zvolí a jak se dohodnou s ostatními uživateli.

Dosah občanských radiostanic
Dosah je velice relativní pojem a závisí na mnoha faktorech. Nejdůležitější je poloha radiostanice (profil terénu) a umístění a typ antény. Známá poučka, že anténa je nejlepší zesilovač platí na občanském pásmu dvojnásob.

Příznivé podmínky:

  • venkov, vrcholy kopců, vodní plochy, roviny

Střední podmínky:

  • mírně zvlněná krajina, pahorkatina, předměstí, mírná zástavba

Špatné podmínky:

  • horská údolí, skály, centra velkých měst, průmyslové oblasti

Orientační dosah občanských radiostanic

Dosah CB radiostanic

 

 

 

 

 

Různé dosahy u různých radiostanic jsou dány především účinností antény a jejím umístěním, atmosferickými podmínkami, průmyslovým rušením, počasím apod.

V noci, kdy je nejmenší úroveň rušení, lze dosáhnout spojení okolo 100 km. S využitím odrazů od ionosféry lze dosáhnout spojení na vzdálenost tisíců kilometrů, což je určeno především jako zajímavé hobby. Využitím výkonových zesilovačů s výkonem desítek až stovek wattů se dosah několikanásobně zvýší, jejich používání je však v ČR zakázáno.

Všeobecné oprávnění ČTÚ k využívání rádiových kmitočtů a k provozování občanských radiostanic v pásmu 27 MHz
Máte dotaz?

Vaše jméno (povinné):

Váš e-mail (povinný):

Telefon:

Vaše zpráva:

captcha

Opište prosím kód z obrázku: